نوشته شده توسط:
مسیحا
اللهم عرفنی نبیک 7
|
سه شنبه 85 خرداد 16 8:22 صبح
|
عمق کلام پیغمبر ( ص )
عمده در کلمات بزرگان این است که نکات بسیار دقیقی که در این کلمات گنجانیده شده است ، افراد بتوانند درک بکنند ، خصوصا که پیغمبر اکرم درباره سخنان خودش فرمود ( و عمل هم نشان داد ) : « اعطیت جوامع الکلم » خدا به من کلمات جامعه داده است . یعنی خدا به من قدرتی داده است که با یک سخن کوچک یک دنیا مطلب میتوانم بگویم . سخنان پیغمبر را همه میشنیدند ولی آیا همه میتوانستند به عمق سخنان پیغمبر آنچنانکه باید برسند ؟ ابدا . شاید صدی نود و نه شان هم نمیرسیدند . خود پیغمبر اکرم ببینید چگونه مطلب را پیش بینی میکند . جملهای دارد که مفاد آن این است : سخنانی که از من میشنوید ضبط و نگهداری کنید و به نسلهای آینده تحویل بدهید و بسپارید ، ای بسا نسلهای آینده و خیلی دور بهتر معنی حرف مرا بفهمند از شما که امروز پای منبر من هستید . در آن حدیث معروفی که در کتب معتبر ما هست و از احادیثی است که شیعه و سنی روایت کردهاند و در کافی و تحف العقول و کتابهای دیگر هست ، پیغمبر اکرم فرمود : « نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم یسمعها » خدای خرم سازد چهره آن بندهای را که سخن مرا بشنود و ضبط کند و برساند به کسانی که آنها از من نشنیدهاند . بعد این جمله را اضافه فرمود : « فرب حامل فقه غیر فقیه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه » . این جمله خیلی نکته در آن هست ، یعنی اشارهای است به آینده . " فقه " یعنی فهم عمیق ، ولی در اینجا مقصود جملهای است که عمق داشته باشد . " فقه " با " فهم " فرقش این است که " فهم " مطلق فهمیدن است و " فقه " فهم عمیق را میگویند . وقتی که فقه به کلام اطلاق بشود یعنی سخنی که عمق زیاد دارد . فرمود : بسا مردمی که حامل یک سخن عمیقند ولی خودشان عمیق نیستند . جمله را همیشه نقل میکند ولی خودش نمیتواند به عمق آن پی ببرد . باز فرمود : بسا مردمی که جملهای را ، فقهی را حمل میکنند یعنی جملهای را که از من شنیدهاند ح فظ دارند ، فقیه هم هستند ولی نقل میکند برای کسی که از خود او فقیهتر است یعنی نقل میکند برای کسی که از او عمیقتر است و عمق فکرش بیشتر است ، او که وقتی برایش نقل میکند چیزهایی میفهمد که خود این که برای او نقل کرده نمیفهمد . این است که ما میبینیم سخنان پیغمبر دقیقا قرن به چهارم به اندازه قرن پنجم . تاریخ علوم اسلامی این امر را نشان میدهد . اگر شما اخلاق را مطالعه کنید ، فقه را مطالعه کنید ، معارف و فلسفه را مطالعه کنید ، عرفان را ملاحظه کنید ، میبینید در هر قسمت که پیغمبر سخن گفته است ، مفسرینی که در دورههای بعد آمدهاند واقعا بهتر توانستهاند به عمق کلام پیغمبر برسند . اعجاز پیغمبر در همین است . ما تنها اگر فقه خودمان را در نظر بگیریم ، چنانچه یک نابغه هزار سال پیش را مثلا در نظر بگیریم ، شیخ صدوق و شیخ مفید و حتی شیخ طوسی را در نظر بگیریم در فهم معانی [ کلمات ] پیغمبر در مسائل فقهی ، و بعد بیابیم نهصد سال بعدش شیخ مرتضی انصاری را در نظر بگیریم ، میبینیم شیخ مرتضی انصاری در نهصد سال بعد از شیخ طوسی و شیخ مفید و شیخ صدوق بهتر میتواند سخن پیغمبر را تحلیل بکند . آیا از این جهت است که شیخ مرتضی نبوغ بیشتری دارد از شیخ طوسی داشته است ؟ نه ، علم زمان او وسعت بیشتری دارد از علم زمان شیخ طوسی ، علم جلوتر رفته است و در نتیجه این بهتر میتواند به عمق سخن پیغمبر برسد تا او که در هزار سال قبل بوده . آینده هم همینجور است . صد سال دیگر ، دویست سال دیگر افرادی پیدا خواهند شد که خیلی عمیقتر از شیخ انصاری سخنان پیغمبر را درک بکنند . این در گفتار .
|
|
نظرات شما ()
|
|
|