سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نماز - مسیحا

در مردمی که نه خود نیک خواه اند و نه نیک خواهان را دوست دارند، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط: مسیحا

طراوت عبادت در سیره امام خمینی (قدس سره) پنج شنبه 85 فروردین 3 3:12 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

گلچینی از خاطرات شیرین حضرت امام در زمینه نماز و اهمیت و احترام به نماز

 

از حضرت امام صادق(علیه السلام)روایت‏شده که آن حضرت‏فرموده‏اند اگر کسى نماز را سبک بشمارد از شفاعتشان محروم‏مى‏شود.

روزى خدمت ایشان(امام خمینى)عرض شد: سبک شمردن نماز شاید به این معنا باشد که شخص یک وقت نمازش را بخواند و وقتى‏دیگر در خواندن آن اهمال ورزد. امام در جواب فرمود: این که خلاف ‏شرع است، منظور امام صادق(علیه السلام)این بوده است که وقتى ظهرمى‏شود و فرد در اول وقت نماز نمى‏خواند در واقع به چیز دیگرى‏رجحان داده است.

امام به صراحت‏بیان کرده‏اند که عبادت ابزار رسیدن به عشق‏الهى است و در وادى عشق نباید به عبادتى چون نماز به چشم‏وسیله‏اى براى رسیدن به بهشت نگاه کرد، مى‏فرماینداگر تمام شروط‏عبادت را که شرع مقرر کرده رعایت کنیم تازه کاسبى کرده‏ایم وکار مى‏کنیم تا جزایش را بگیریم اما انسانى که به باطن و مغزنماز پى برده براى عبادت جزا نمى‏خواهد بلکه از این کار لذت‏مى‏برد. وقتى برخى اطرافیان نیمه‏هاى شب آهسته وارد اتاق امام‏مى‏شدند معاشقه او را با خدا احساس مى‏کردند و با چنان خضوع وخشوعى نماز مى‏خواندند و قیام و رکوع و سجود مى‏کردند که حقاوصف‏ناپذیر است. قیافه امام در دل شب و هنگام نماز کاملابرافروخته مى‏شد و چنان اشک از دیده‏ها بر گونه هایش سرازیرمى‏گردید که گاهى دستمال، کفاف اشکشان را نمى‏داد و کنار دستشان‏حوله مى‏گذاشتند و این واقعا گریه شوق و نوعى معاشقه بود، درنامه هایشان به عبادت خیلى تکیه مى‏کردند و مى‏فرمودند: عبادت یک‏سکوى پرش است در واقع معاشقه است‏بین عاشق و معشوق.

امام مى‏افزاید باید راز ورمزهاى عبادت را به قلب تفهیم کرد و تکرار اذکار و ادعیه ومداومت‏بر این امور معنوى براى آن است که زبان قلب گشوده شود ودل ذاکر گردد

به فرمایش حضرت امام خمینى آن گاه نماز جایگاه حقیقى خویش راخواهد یافت که دل در گرو یاد خدا و مشحون از حب به الله باشد وشخص نمازگزار اگر دلى غافل و ساهى داشته باشد عبادتش از صحنه‏حقیقى و معنوى عارى بوده و چون حالت لقلقه زبان دارد عبادتش‏بى‏تاثیر مى‏شود و وقتى هواى نفس بر باطن و ملکوت نماز غلبه‏یافت گاهى چندین دهه نماز خواندن هم نه تنها ثمراتى روحانى‏ندارد بلکه غرور ناشى از چنین عباداتى خود پرونده قلب پاک راتیره و تار مى‏نماید. امام خمینى در آثارى که پیرامون بعدملکوتى و باطن نماز به نگارش درآورده‏اند به خواننده تاکیدمى‏فرمایند که نمازگزار باید پلیدى‏هایى را که مانع از حضور قلب‏و قرارگرفتن در وادى قرب مى‏شود از خود دور کند. گناهان اعم ازکوچک و بزرگ و نافرمانى خداوند و بعضى از خوى‏هاى پلید، ما رااز این فیوضات آسمانى محروم مى‏نماید پس باید با توبه نصوح به‏تطهیر درون پرداخت و باطن را از خلق‏هاى پست‏خالى کرد و به صفات‏نیک آراسته نمود و همان گونه که طبق موازین شرعى ظاهر بدن ولباس را از نجاسات و آلودگى دور مى‏کنیم و خود را براى اقامه‏نماز پاک مى‏نمائیم درون را نیز باید مطهر و مهذب ساخت تا نورحق بر صحیفه دل بتابد و زنگارها را بزداید

حضرت امام براى نماز تمیزترین جامه‏ها را برتن مى‏کردند و بعداز تطهیر و گرفتن وضو ریش مبارک را شانه مى‏کردند، عطر مى‏زدند وبعد از گذاشتن عمامه بر سرشان به نماز مى‏ایستادند. حتى درهنگام بیمارى و درحال خونریزى و با وجود زخم بزرگ در ناحیه شکم‏موقع نماز تمیزترین جامه‏ها را که از آلودگى دور بود بر تن‏مى‏کردند

امام همیشه قبل از اذان ظهر روز جمعه غسل جمعه مى‏کردند و هیچ‏وقت غسل جمعه ایشان ترک نمى‏شد در پاریس فردى آمد و گفت:

امریکایى‏ها آمده‏اند با امام مصاحبه‏اى انجام دهند و این برنامه‏هنگامى که پخش شود و صورت پذیرد سایر کشورهاى اروپایى هم چنین‏کارى را انجام مى‏دهند واین برنامه مى‏تواند براى نشان دادن موضع‏و حرکت انقلاب مؤثر باشد، خواهر دباغ مى‏گوید: بر حسب اتفاق روزجمعه بود بنده که خدمت امام این موضوع را مطرح کردم، فرمودند:

حالا وقت انجام مستحبات و غسل جمعه است، نه وقت مصاحبه. بعدوقتى این مستحبات را به جاى آوردند فرمودند: من براى مصاحبه‏آماده‏ام

 

عاطفه اشراقى(نوه امام)مى‏گوید: اوایل جنگ تحمیلى عراق علیه‏ایران بود که ناگهان صداى ضد هوایى به گوشمان رسید و چون تا آن‏روز بااین صدا آشنایى نداشتیم احساس کردیم که هر صدا به منزله‏انفجار یک بمب است و سراسیمه به اتاق امام رفتیم ولى ایشان درایوان مشغول اقامه نماز و عبادت بودند، گویى اصلا صدایى نشنیده‏بود و حتى متوجه ورود ما به اتاقشان نشدند ما که هیجان زده واز طرفى نگران حال امام بودیم با دیدن آن حالت احساس آرامش‏کردیم

سینه امام باز بود و با ناراحتى و به زحمت نفس مى‏کشید آن‏قسمت هایى از بدن ایشان که تحت جراحى قرار گرفته بود درد مى‏کردبا این وجود براى نماز لباس سفید و تمیزى آوردند وکمک کردند که‏امام آن لباس تمیز را بپوشد. محاسن امام را شانه زدند، عطرمخصوص آقا را چون به او زدند در فضاى اتاق بوى آن پیچید. آرى‏در حالت‏بیمارى و آن لحظات سخت ایشان بهترین و تمیزترین لباس‏را بر تن نمود و همچون حالت عادى و سلامتى با وضع آراسته و مرتب‏مشغول نماز گردیدند. پس از خواندن نماز چهره آقا شکفته شد،نشاط عجیبى در صورتش به چشم مى‏خورد و در نگاه هایش آرامش خاصى‏قابل مشاهده بود.

فریده مصطفوى(دخترامام) مى‏گوید: امام وقتى به ما مى‏گفتند بایدنماز بخوانید خودشان از نیم ساعت‏به ظهر وضو مى‏گرفتند و مشغول‏نماز مى‏شدند و ما هم داخل حیاط مشغول بازى بودیم، یک مرتبه هم‏نیامدند صدا کنند که دخترها بایستید براى نماز، بیایید من‏ایستاده‏ام پشت‏سر من، یا خودتان نماز بخوانید. تمام سال اول‏امام اذان نماز را مى‏خواندند ولى یک بار هم به ما نگفتند که‏الان دست از کارتان بردارید. موقع اذان است، دست از بازى تان‏بردارید و بایستید براى نماز ولى مى‏فرمودند: شما باید در طول‏این ساعت نماز بخوانید واى به حال کسى که در طول این ساعت نمازرا نخواند، آن وقت اگر آن نماز را نخواند باید از خانه بیرون‏برود; یعنى اصلا اولاد آقا نباشد. این گونه با او برخورد مى‏شد.

دکتر بروجردى، داماد امام، گفته است: چند ماه قبل از آن که رحلت‏حضرت امام فرا برسد به خانواده ما فرمودند: ممکن است ‏شما فرصت این را نداشته باشید که در آن لحظه اول وقت نماز بخوانید یا وضعى داشته باشید که اول وقت نتوانید به نماز بایستید اما همین که دلتان براى نماز اول وقت تپید ثواب آن نصیبتان مى‏شود. البته استحباب نماز اول وقت‏سبب گشایش روزى مى‏شود و راه بهشت را براى انسان باز مى‏کند

شب‏ها یکى از برادران پاسدار پشت در اتاق ایشان مى‏خوابید. یک وقت از وى پرسیدم: شما که مدتى شب‏ها مراقب امام بودید خاطره‏اى از آن بزرگوار دارید؟ گفت: بله شب‏ها معمولا دو ساعت‏به اذان صبح بیدار بودند، یک شب متوجه شدم با صداى بلند گریه مى‏کنند من هم متاثر شدم و بناى گریه را گذاشتم امام براى تجدید وضو بیرون آمدند چون متوجه من شدند فرمودند: تا جوان هستى قدر بدان و خدا را عبادت کن، لذت عبادت در جوانى است، آدمى وقتى پیر مى‏شود دلش مى‏خواهد عبادت کند اما حال و توان برایش نیست.

در همان روزهاى آخر حیات دنیوى که امام در بیمارستان تحت‏مراقبت‏هاى ویژه بود و دیگر احساس نمودند که وقت کوچ به سراى‏سرور فرا رسیده است‏خواستند اهل خانه را ببینند، همه اطراف تخت‏ایشان جمع شدند، امام فرمودند: راه سختى در پیش رو دارید معصیت‏نکنید، بعد گفتند مى‏خواهم بخوابم و در آن حال به اغما فرورفتند و نماز ظهر و عصر را به سختى خواندند، خیلى در همان‏اوضاع تاسف بار مراقب نماز بودند و سفارش این فریضه را به‏اطرافیان مى‏کردند و مى‏گفتند: در مورد نمازتان اهمال نکنید،همین که شما مى‏گویید اول این کار را بکنیم بعد نماز بخوانم خلاف‏است، این سخن را نگویید به نمازتان اهمیت دهید و آن را در وقت‏خودش بخوانید. وقت نماز مغرب و عشا در همان روز آخر مرتب فریادمى‏زدند: آقا نماز، آقا نماز مثل این که کوهى روى پلک‏هاى چشم‏هاى‏ایشان باشد با سختى دیده‏ها را گشودند بعد مشاهده گردید آقانماز مى‏خواند(با انگشتان)و لبانشان تکان مى‏خورد، سرهاى انگشتان‏را به تشک مى‏زدند و اهل خانه که حضور داشتند متوجه شدند ایشان‏در همان حال هم نماز مى‏خواند


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

نوشته شده توسط: مسیحا

نماز خاشعین 3 شنبه 84 اسفند 27 3:1 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

میرسیم به اولین عمل آمادگی برای نماز که وضو هست . نماز بدون وضو صحیح نیست همه اینو میدونیم . کسی که بخواد یه نماز خاشعانه بخونه راهشو از اول درست میره یعنی وضو رو هم با توجه میگیره در حالیکه ما معمولا از روی عادت میریم شیر آب رو باز میکنیم و وضو میگیریم و احیانا بعضیها آواز میخونن در حال وضو گرفتن . خب توقع هم نباید داشته باشیم نمازی که با این وضو گرفتن بخواد خونده بشه خاشعانه س. مکتب تشیع به وضو مثل همه چیز اهمیت داده . دعای وضوی حضرت علی رو اگر تامل کنیم و در حین وضو با توجه بخونیم همونجا ما یه مجلس مناجات عاشقانه ایی با خدا خواهیم داشت . چه خوب میشد بجای تکثیر و توزیع بعضی بروشورها و کاغذهای حاوی مطالب بی محتوا و گاهی کاملا اشتباه (مثل فلانی خواب دیده حضرت زینب اومده گفته اینو هزار بار پخش کنید حاجت میدم نکنید هم میکشمتون ، که الان مدل اینترنتیش اومده و توی مسنجر بصورت افلاین میذارن و همچین میگه بفرست واسه همه اد لیستت خبر خوش بهت میرسه که انگار راه رسیدن به بهشت رو داره به همه معرفی میکنه ) بجای اینها که بدعت هست و کاغذ برای نوشتن این چیزا حروم کردن اسرافه یعنی یه عمل حرامه ، کاش دعای وضو رو تکثیر میکردیم و بین هم پخش میکردیم (کاش افلاینهای بدرد بخور برا همه میفرستادیم) تو این زمانی که برای نفس کشیدنت هم باید دلیل منطقی داشته باشی تا مردم قبول کنن واقعا زشته ما دست از این خرافه ها برنمیداریم حالا کاشکی هم افراد بیسواد این کار رو میکردن .. طرف مثلا تحصیلکرده س دانشجوئه ولی...

حضرت مذهبی اینقدر بی ادبانه صحبت میکنه و هر چی از دهنش در اومد رو میگه بعد فکر میکنه اگه رفت کلاسهای پناهیان اگه یه کمی تو وبلاگش جیغ و ویغ کرد که خـــــــــــــــدا تو چقدر آخی شدی من دلم برات میسوزه آهای مردم من دارم آتیش میگیرم از عشق خدا (و از این بی مزه بازیهای ریاکارانه که حال همه رو به هم میزنه )و اگه جایی تجمعی شد برای اعتراض اولین نفر میره و سر دو سه سرباز مملکتشو میشکونه و در و دیوار آتیش میزنه یه کاغذ هم دستش میگیره که چی که بمب اتم ما نام حسین است !!! فکر میکنه داره به اسلام و مذهب کمک میکنه و آقا ظهور کنن عدل میرن اینو فرمانده سپاهشون میکنن!  اصلا هم حاضر نیست قبول کنه که آبرویی برای اسلام نذاشته . خود ما مذهبیها خنده مون میگیره به بعضی خرافات و عکس العملهای احمقانه و بی فکر خودمون چه برسه یه ضد مذهب یا یه بی مذهب بیاد این چیزا رو ببینه یا بشنوه چی میگه واقعا !!! چقد ائمه توصیه کردن که خوبیهای ما رو نشر کنید . تشیع فرهنگ ثروتمندی از منطق و تعقله مگه میریم دنبالش؟!.. بگذریم

بی وضو بودن یه حجابهایی برای انسان ایجاد میکنه و مانع برقراری ارتباط با عالم بالا میشه . آدم تا وقتی که بی وضو هست بی طهارت هست در یه حالت ظلمانیه و تو تاریکیه. برای همین تاکید میکنن که دائم الوضو باشین تا این ظلمتها برطرف بشن . اونی هم که عادت کنه به دائم الوضو بودن دیگه تحمل نمیکنه بی وضو موندن رو و در واقع حس میکنه ظلمتهای بی طهارتی و نورهای با وضو بودن رو

دعاهایى که موقع وضو گرفتن مستحب است 

 کسى که وضو مى گیرد مستحب است موقعیکه نگاهش به آب مى افتد بگوید: (بسم اللّه وباللّه والحمد للّه الذى جعل الما طهورا ولم یجعله نجسا) وموقعى که پیش از وضو دست خود را مى شوید بگوید: (اللهم اجعلنى من التوابین واجعلنى من المتطهرین ) ودر وقت مضمضه - یعنى آب در دهان گرداندن - بگوید: (اللهم لقنى حجتى یوم القاک واطلق لسانى بذکرک ) و در موقع استنشاق - یعنى آب در بینى کردن - بگوید: (اللهم لا تحرم على ریح الجنه واجعلنى ممن یشم ریحها وروحها وطیبها) وموقع شستن رو بگوید: (اللهم بیض وجهى یوم تسود فیه الوجوه ولا تسود وجهى یوم تبیض فیه الوجوه ) ودر وقت شستن دست راست بخواند: (اللهم اعطنى کتابى بیمینى والخلد فى الجنان بیسارى وحاسبنى حسابا یسیرا) وموقع شستن دست چپ بگوید: (الـلـهـم لا تـعـطـنـى کتابى بشمالى ولا من ورا ظهرى ولا تجعلها مغلوله الى عنقى واعوذ بک من مقطعات النیران ) وموقعى که سر را مسح مى کند بگوید: (اللهم غشنى برحمتک وبرکاتک وعفوک ) ودر وقت مسح پا بخواند: (الـلـهـم ثـبـتنى على الصراط یوم تزل فیه الاقدام واجعل سعیى فى ما یرضیک عنى یا ذاالجلال والاکرام ).

محل نماز خوندن :

مسئله خیلی خیلی خیلی مهم که خیلی خیلی خیلی بهش بی توجهیم جای نماز خوندنه ! تو همه خونه ها  اتاق برای خواب هست جای خاصی برای غذا خوردن هست بعضیها جای خاص برای کتاب و کامپیوتر قرار میدن جایی برای بازی بچه ها و ... خلاصه هر چیزی جایی داره جز نماز خوندن ! طرف فکر میکنه کارش زرنگیه میگه من میرم کنار تلویزیون نماز میخونم که هم اخبار بشنوم هم نمازم رو خونده باشم ! مادر هم میاد بین بچه هاش جانمازش رو پهن میکنه سجده که میره یه بچه رو کمرش یکی هم چادر نمازشو میکشه اونم که مهر رو برمیداره و میدوئه و لیس میزنه مادر هم که محکم میکوبه رو پاش و  الـلــــــــــــــــــه اکــــــــــــــــــــــبر و بال بال میزنه یعنی یکی مهر رو بیاره ! خب آخه چه نماز خاشعانه ایی؟ کدوم توجه کدوم الصلاه معراج المومن؟ اما اگه قرار بشه یه مهمون بیاد چقده جاشو آماده میکنیم و ... حرمت خدا رو هم نگه نمیداریم

 در حالات عرفا و اولیاء اگه دقت کنیم همیشه میخونیم که طرف آخر عمرش توصیه کرد که منو ببرید جایی که عادت دارم نماز بخونم به محض اینکه اونجا میبردنش آروم میگرفت بی اختیار حالتهایی که تو نمازاش داشت رو پیدا میکرد . از نظر روانشناسی انسان عادت میکنه به یه چیزی . یه جورایی مثل شرطی شدن اون موشه که وقت غذا دادن قبلش یه صدای زنگ به گوشش میرسوندن بعد از مدتها فقط زنگ رو میزدن معده موش ترشح میکرد . انسان هم همینطوره . بالاخره ما یه بار تو عمرمون نماز خاشعانه رو تجربه میکنیم دیگه یه مشکلی چیزی پیش میاد از روضه ایی برگشتیم متاثریم نمازمون با حال بهتر و خوشتری میخونیم دفعه بعد که میایم سر جای نماز و سر همون سجاده عقل باطنمون ، روحمون ، بی اختیار یاد اون حالت قشنگ میفته و دوباره دچارش میشیم . خیلیها رو میبینی عادت دارن فقط از رو قرآن مخصوص خودشون بخونن میگن انس گرفتیم با این قرآن . یا این انگشتر برام یه چیز خاصیه منو مثلا یاد کربلا میندازه چون از اونجا خریدم  یا هر چیزی . اینکه اهمیت داره جای خاصی رو برای نماز خوندنمون تعیین کنیم مال همینه . لازم نیست یه اتاق جداگانه ایی باشه . یه بنده خدایی گوشه اتاقش یه حالت محراب درست کرده بود همیشه سجاده ش پهن بود شمع گذاشته بود و پلاک و چفیه و .. خلاصه برای خودش بی هیچ خرج اضافه ایی فضای روحانی ساخته بود . البته بیشتر تاکید میکنن که محل نماز خوندن خیلی ساده باشه جانماز حتی الامکان سفید و بی نقش باشه رو دیوار عکس و مجسمه نباشه خلاصه فضا و مکان طوری باشه که تمام توجهت به نماز باشه نه چیز دیگه

 بقیه هم داره که باشه برا بعد

ان شاء الله سال نوی خوبی داشته باشید و سال ظهور آقامون باشه

پیشنهاد این هفته :

عادت کنیم به دائم الوضو بودن و خوندن دعای وضو .. مطمئنا خیلی چیزها عوض میشه  

 



موضوعات یادداشت نظرات شما ()

نوشته شده توسط: مسیحا

نماز خاشعین 2 جمعه 84 اسفند 12 8:0 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

رسیدیم به اصل یه نماز خاشع یعنی خشوع قلبی

بخوای دلت تحت تاثیر یه مسأله ایی قرار بگیره خب مسلما یه سری مقدمه هایی داره . اولش اینه که یه چیزی رو ببینی یا حداقل بتونی تصور کنی . ما واقعه کربلا رو ندیدیم اما با شنیدن مقتل میتونیم حادثه رو تصور کنیم .  لذا معمولا میبینی عزادارها سرشون پایینه چشاشون رو میبندن و سعی میکنن هر چی میشنون رو تجسم کنن بعد دلشون تحت تاثیر قرار میگیره یا به عبارتی خــــاشع میشه و به راحتی اشک از چشم که صادقانه ترین علامت خشوع هست سرازیر میشه

ولی در  نماز ،من و شما به دلمون رجوع میکنیم چیزی توی اون نمیبینم . چه تصوری میشه از خدا داشت ؟ خب امام حسین با اینکه ندیدیمش ولی بشر هست و میشه یه تصوری از طرز شهادتش داشته باشیم اما خدا...؟؟ مشکل همینجاست که ما وقت نماز خوندن واقعا نمیدونیم به چی باید نگاه کنیم؟ خدا !!! خب خدا یعنی چی؟ به چی فکر کنم چیو باید لمس کنم حس کنم؟... حضرت علی در پاسخ کسی که از حضرت میپرسه خدا رو دیدی میفرمایند کسی رو که ندیدم چطور عبادت کنم؟ حضرت امیر مقصودشون از این رؤیت چی هست؟ قلب حضرت علی چطور خدا رو دیده؟

بعضی احادیث اشاره کردن که اولیاء خدا به مسائل توحیدی فکر میکنن و قلبشون خاشع میشه .ما چقدر در زمینه خدا شناسی و 5 اصل دین تحقیق کردیم و اطلاع داریم؟ به همون مقدار خاشع میشیم

 ببین ما واقعا خودمون رو گم کردیم و زبونم لال احتمال اینکه 80 سالمون بشه و بمیریم و هنوز خودمون و هدفمون رو پیدا نکنیم زیاده با این غفلتی که داریم . دقیق یادم نیست کجا بود میخوندم فکر کنم شرحی بر روایت عنوان بصری بود ( حتما همه در مورد اهمیت این روایت جامع اطلاع دارید یه شرح بر این روایت بخونید نصف راه رو نمیگم رفتید ولی حتما نصف راه رو تشخیص میدین ) اصلا حاشیه نمیرم نه؟   خب میگفتم . نوشته بود که امممممممم.اصلا صبر کن کتاب رو بیارم . آها ! میگه در روایتی امام موسی بن جعفر میفرمایند :یاد گرفتن آن علمی برای تو سزاوارتر است که عمل صالح تو بدان بستگی دارد، و آموختن آن علمی برای تو واجبتر است که تو در بکار بستن آن مورد مؤاخذه و پرسش قرار گیری ، و دانستن آن علمی برای تو لازم تر است که تو را بر پاکی و صلاح دلت رهنمون گردد ، و تباهی و فسادش را به تو نشان دهد،  و عاقبت آن علمی پسندیده تر است که بر علم فعلی تو بیفزاید .(این جاش رو باید نوشت و در معرض دید گذاشت>>>) بنابرین خودت را مشغول مکن به علمی که ندانستن آن به تو ضرری نمی رساند و غفلت منما از فراگیری علمی که در ترک آن بر جهالتت افزوده گردد

برای دانشگاه رفتن اول باید یه رشته ایی رو انتخاب کنیم بعد علمهای مربوط به همون رو بخونیم تا به هدف مورد نظرمون برسیم حالا چه مدرک گرفتن باشه چه شغل خاصی یا هر چیز دیگه . ما واقعا هنوز انتخاب رشته نکردیم یا بهتره بگم هنوز متوجه رشته انتخاب شده نشدیم . من اصلا در صدد این نیستم بگم علم فقط قرآن و روایات آل محمد (در حالیکه درستش همینه جامعش همینه) اصلا هم نمیگم مثلا فیزیک جیزه فلسفه ربطی نداره ادبیات بی معنیه . البته اون علمی که اهل بیت میفرمایند همون العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء. اون اصلا یه چیز دیگه س که اکتسابی نیست یعنی ما نمیریم دنبالش اگه لایقش باشیم خدا میده اون یه چیز خاصه.

 من میگم محیط و فرهنگ جامعه امروزی طوری شده که آدم هدفهایی انتخاب میکنه که حقیقتا هیچ ربطی به اصل خلقتش نداره . واقعا یه روال و یه امر کاملا هنجار و طبیعی هست مثلا خواننده شدن و یه عمــــــــــــــــــــــــــــــر به اون با ارزشی و کوتاهی رو صرف فقط و فقط خوانندگی یا زدن دف و پیانو کردن . به یه زندگی 50 ساله ساده نگاه کنیم به این حقیقت تلخ میرسیم که اکثرا عمر رو تلف میکنن اینقدر هم سرگرم میشن که تا بیان متوجه اصل ماجرا بشن و بدونن مسیر کدوم طرفه فرصت تمومه و عزرائیل در میزنه . توقع هم داریم آیت الله قاضی زمان بشیم. اونها از بچگی تو چه مسیری بودن و با چه تلاشهایی به کجا رسیدن آخرشم نگران عاقبتشون بودن اونوقت ما پیر میشیم و مشغول قسط و خونه و میراث و حقوق بازنشستگی و ...

 آخه ترفندهای یاهو مسنجر و هک کردن هم شد علم که وقت صرفش کنیم؟ ندونیم چی میشه مثلا؟ چی بگم !

باید توی زندگیمون یه اصل بزرگ باشه که همه کارهامون زیر مجموعه اون اصل و اون هــــــــــــــــدف باشن.فرصت خیلی کمتر از اینه که وقت داشته باشیم برای تلف کردن و غفلت چه برسه معصیت!!!

حسابی حاشیه رفتم .خلاصه این مطلب اینه که فکر نکنیم  با یه الله اکبر گفتن میتونیم یکمرتبه و بی مقدمه از دنیا ببریم و پروااااااااز کنیم و به معراج بریم . هواپیما هم اولش یه مسیری رو روی زمین طی میکنه بعد با سرعت حساب شده اوج میگیره .یکمرتبه پرواز کردن وجود نداره . برای رسیدن به نماز خاشع و مطلوب باید مراحلی رو طی کنیم و روی ذهن و دلمون کار کنیم

بقیه ش باشه برا بعد ان شاء الله

یه پیشنهاد

سعی کن این اربعین(که اتفاقا شروع سال نو هست) مهمترین کار عمرت رو انجام بدی

 اون هـــــــــدف اصلی زندگیت رو که قراره همه کارهات زیر مجموعه ش باشن ا نـ ـ تـ ـ خـ ـ اب کن

از همین لحظه دونه به دونه افکار و عقایدت رو بررسی کن ببین کجا باید بری و به چی نیاز داری

بیستم ماه صفر انتخاب کن و با کمک اهل بیت راهت رو شروع کن


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

نوشته شده توسط: مسیحا

نماز خاشعین 1 چهارشنبه 84 اسفند 3 3:50 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

 یه سلسله بحثهای کاملا شیرین و غیر قلمبه سلمبه ایی بود با عنوان چگونه نماز خاشعانه بخوانیم و از این چیزا . مسلمه که هر کدوم از ماها یه سری چیزایی از اسرار نماز شنیدیم و شاید این حرفها برای شما خیلی مقطع سنی الف باشه اما من که خیلی استفاده کردم ولی مثل همیشه عمل نکردم  (خیلی شکلکای بی ربطی داره این پارسی بلاگ   

خلاصه مینویسم بلکه کسی عمل کرد

اگه ما تونستیم نمازمون رو درست بخونیم علامت اینه که اولین قدمو توی تک جاده مستقیم گذاشتیم (در حالیکه ما معمولا فکر میکنیم آخرین چیزی که بهش میرسیم درست نماز خوندنه) حالا ممکنه روزه گرفتنمون تک باشه حج رفتنمون حج ابراهیمی باشه ولی ما سالی یه ماه روزه میگیریم و عمری یه حج اما نماز روزی 5 بار خب مسلمه اهمیت دادن به نماز مقدمتره <<<< چه کشف جدیدی 

  خدا میگه قد افلح المؤمنون. به تحقیق مؤمنان رستگار شدند . الذین هم فی صلاتهم خاشعون . آنها که در نمازشان خشوع دارند.»  کدوم مؤمنان؟ الذین مثل مردم نماز میخونن !نگفت اونایی که مثلا عدالت دارن اونایی که جهاد میکنن یا ... اولین صفتی که برای مومن رستگار گفت خاشعانه نماز خوندنه . جای دیگه هم در قرآن خدا میگه الذین ان مکناهم فی الارض اقامو الصلوه .حاکم شرعی وظیفه ش اقامه نماز در امت هست . حالا بگذریم

خشوع در نماز سه حالت هست :

خشوع بدن : راحتترین و ضعیفترین نوع خشوع اینه که وقتی وایسادی نماز میخونی درست و با احترام وایسی .یه سرباز جلوی گنده تر از خودش وایمیسه پاشو میکوبه زمین خیلی سفت و سخت با احترام سلام میده حالا ممکنه تو دلش طرف رو نفرین هم بکنه ولی ظاهرا احترام نگه داشته

صاف وایسادن ، نگاه کردن به مهر، چپ و راست نگاه نکردن و... آداب ظاهری نماز هست و بهش میگن خشوع بدن

خشوع ذهنی : یه مرحله بالاتر اینه که وقتی داری نماز میخونی بدونی چی چی داری میگی ذهن و فکرت خاشع باشه .مثلا تفسیر سوره حمد رو بخونیم  که میگن بهترین تفسیرش همونیه که تو المیزان اومده . مطالعه کردنش 2 ساعت بیشتر نمیشه که ولی وقتی میای نماز بخونی مطمئنا نمازت یه طور دیگه ایی میشه . کم چیزی هم نیست

ببین مثلا بدونیم که چرا از بین اینهمه صفات خدا الرحمن الرحیم رو انتخاب کرده گفته بگید بسم الله الرحمن الرحیم خب چرا بسم الله المالک العزیز نگیم یا خب بسم الله الرحمن الغفور چرا هر دو رحمته؟ تازه بعدشم میگی الحمدلله رب العالمین دوباره الرحمن الرحیم.یکیش رحمت عام هست و یکی خاص . ببین شما رستوران بری بهت میگن چند نوع غذا داریم که خیلی خوبه خیلی هم خوشمزه س یه دونه هم کاملا خاص هست و به قولی پیشنهاد سرآشپز . مسلمه سراغ دومیه میری.

یا اینکه مثلا فرق  بین مالک یوم الدین با ملک یوم الدین چیه ؟

 حالا بعد از اینهمه تعریف کردن از خدا که الرحمن الرحیم مالک یوم الدین بعد یه درخواست میکنی . بچه ها رو میبینی ؟ میاد میگه مامان شما بهتریـــــــــــــــــــن مامان دنیایی اینقد من شما رو دوست دارم اینقد چی و چی و چی . مامانه میفهمه که این یه چیزی میخواد میگه خب چی میخوای اونم نه نمیگه از رو نمیره میگه آره من مثلا توپ میخوام. سوره حمد که اینقدر اهمیت داره و نماز بدون اون صحیح نیست بعد از ذکر چند صفت الهی که هر کدومش اسرار خاصی داره نمازگزار یه درخواست خیلی مهمی باید داشته باشه که اهدنا الصراط المستقیم هست

بقیه باشه برا بعد

 

از اونجایی که یه مومن، یه آدم موفق باید هدفهایی داشته باشه حالا چه بزرگ که رسیدن به اون سالها برنامه ریزی و عمل میخواد چه کوچولو و روزانه، هدف این هفته ما خوندن و دونستن تفسیر سوره حمد باشه بد نیست

 

 

این حرکت علاوه بر آن که نشان از کوردلی سلفیان تفرقه افکن دارد، این بار دست کم دو هدف سیاسی را هم دنبال می کند:نخست آن که در جریان مخالفت جهانی با اقدام زشت مطبوعات غربی در چاپ کاریکاتور پیامبر (ص) و بسیج مسلمانان بر ضد غرب، تلاش دارد توجه مسلمانان را به مسائل داخلی جلب کرده و جنگ شیعه و سنی به راه اندازد. در این صورت دشمنان اسلام از طوفانی که در دنیای اسلام بر ضد آنان پدید آمده است، در امان خواهند ماند نکته دوم ایجاد اخلال در جریان تشکیل دولت در عراق است که لحظات حساسی را پشت سر می گذارد و هر نوع اختلاف جدی می تواند دشواری های سیاسی مهمی را برای عراق پدید آورد
وی گفت: این اقدام همزمان می تواند فاصله میان ایران و کشورهای عربی را بیشتر کند، به خصوص که رایس این روزها به منطقه آمده است تا آتش اختلاف را شعله ور کرده و جهان اسلام را به جان هم بیندازد.با این حال نباید در برابر این جنایات سلفیان که در دو سه سال اخیر آبرویی برای اسلام و مسلمانان نگذاشته‌اند، ساکت ماند

بازتاب

تسلیت عرض میکنم این فاجعه رو


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

جمعه 103 فروردین 10

امروز: 1 بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

لوگوی خودم

نماز - مسیحا

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان

لینک دوستان

آوای آشنا

اشتراک

 

آرشیو

مذهب
نماز
سیری در سیره نبوی
مناسبتها
شخصی

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 82500 بازدید